0
0
0
s2smodern

Повече от 20 години Винария е ключово изложение, на което местни и чуждестранни винарски изби имат възможността да запознаят клиенти и колеги с новите си продукти. Наградите, присъждани на Винария, са повод за гордост – почетни грамоти от изложението неведнъж са ни посрещали от стените на множество български винопроизводители. Какво се случи с Винария 2013 и какво е бъдещето на подобни винени изложения се запитахме след кратко посещение на събитието.

Статистика

Двайсет и първото издание на Винария се състоя в периода 3-6 април 2013 г. Раздадени бяха 6 Златни ритона и 125 медала – 94 от които бяха присъдени на млади и стари бели и червени вина и розета. По официална информация журито на Винария е оценило над 400 проби вина от 45 фирми, 20 от които чуждестранни. В състава на оценяващите влизат български експерти и 8 чуждестранни специалисти в областта. Цифрите говорят, че тази година претендентите за награди са приблизително 1,5 пъти повече – през 2012 заявилите участие са 29 с около 350 проби.

Окомер

Пристигаме на Винария 2013 в петък. Традиционно експото се провежда в зали 10 и 11 в предната част на Панаирното градче.

Подобно на миналата година, в зала 10 имаше немалко изложители на машини и оборудване за лозаро-винарската промишленост.

На входа срещаме професионалисти, с които разменяме реплики за техните впечатления от Винария 2013. Твърдят, че експото е доста слабо и те лично не участват поради тази причина. Имат намерение да представят вината си на събитие с малко по-различна концепция.

Набързо подминаваме технологичната зала, за да преценим еднолично какво се случва във “винената” част на Винария 2013. Посрещат ни познати вече щандове.

Продължавам да съм на мнение, че “холивудските декори” тук са някакси ненужни. Тези второстепенни герои излишно сегрегират избите с големи бюджети от тези с по-скромните, като в случая размерът на инвестицията в картон и пластмаса няма никакво значение, ако самият продукт не заслужава внимание. Е, добре! Да кажем, че на фона на останалите участници и така създалия се “peer pressure” не можеш да излезеш с една сгъваема маса и обикновена банер стойка, надявайки се да те вземат насериозно. Повечето участници се бяха постарали да се впишат в стандарта с "Отличен 6".

Съвсем скоро разбирамe, че статистиката нагледно притежава съвсем различен облик. В зала 11 има не повече от двайсетина изложители, оставяйки немалка част от пространството безлюдно. Въпреки донякъде кратките ни наблюдения върху Винария, отбелязваме понижения интерес на изби-участници. Със съжаление отчитаме отсъствието и на големи играчи като например Домейн Бойар, чийто “винен бар” миналата година заемаше половината зала.

Друго, което прави впечатление, са нерелевантните щандове в рамките на експото – в това число картинни изложби или автомобили, пък било то и с бъчвички, примамливо натоварени в багажника.

Разбор

С ръка на сърцето признавам, че Винария 2013 ме потисна. По празните алеи в дъното на залата се чувстваше концептуалната умора на експото, въпреки няколкото лъскави щандове и привидно доброто настроение. Защо подобни изложения дават все по-лоши резултати? Кои са факторите, които карат изложителите да оттеглят участията си, свързани с физическо присъствие? Реално ли е да се мисли, че кризата е причина изложителите да избират едни изложения пред други? Може ли Винария да промени концепцията си по начин, който да стимулира наравно участници и посетители?

От личен опит като изложител на експа от подобен тип изрично отказвам да участвам поради сериозното разминаване между инвестиция и извлечени ползи. Наемът на изложбена площ и цената за минималните удобства, включени в пакета за изложителя са астрономически в сравнение с потенциалните положителни резултати, които получаваме от участие. Винария 2013 не се рекламира сериозно на крайния потребител и се рекламира слабо на трети заинтересовани страни. Тази година не видях дори самотен билборд по магистралата София-Пловдив. За кого се организират тези изложения? Междуколегиалната информираност едва ли е от съществено значение за приходите и продажбите на винарските изби.

Международното участие, комуникирането с крайния потребител и форумните срещи между различните участници в индустрията са задължителни. Винария като организатор трябва да осигури на своите клиенти – избите – реален израз на вложените от тях средства в изложението, който не се свежда до няколко прес-рилийза с минала дата. В противен случай съзирам опасността медалите, с които винарските изби към момента се гордеят изключително много, да потънат в прах в някой шкаф, лишени от стойност. Винария трябва да се “преизмисли”, за да бъде конкурентоспособна в контекста на новите винени фестивали и конкурси, които главоломно набират сила и популярност.

Надявам се Винария да просъществува във времето, макар и претърпяла метаморфоза. Намирам разнообразието от винени събития задължително за развитието на индустрията и стремежа към качество и иновации и оставам в очакване на една по-адаптируема Винария 2014.

Поздравления

Сърдечни поздравления за Винпром Пещера, които спечелиха 3 от шест Златни ритона на Винария 2013, за Винзавод – Асеновград, Бойар ООД и Черноморско злато с по един Златен ритон, както и за всички останали, получили признание от експертното жури. Надявам се тези отличия да са повод за гордост и занапред.