The biggest bar invention since beer

FLODIS е български стартъп, който, горди сме да кажем, предлага първото по рода си решение за алтернативно сервиране на високоалкохолни напитки в света. Та-дааа! Въпросът е единствено дали ще „превземат света“, а за да го направят е необходимо да задоволят някаква изконна човешка нужда плюс ма-а-алко подкрепа, защото са се заели да променят индустрията сами, а това е трудно и скъпо занимание. Каква е нуждата?

Ако сте дори и малко като мен, не сте виждали вътрешността на клуб since the 90s, но има хора, които водят нощен живот и няма защо като им се обадиш да започваш с думите „извинявай, че те притеснявам толкова късно“. Не ги притесняваш, зависи единствено дали ще си чуят телефона от музиката. В претъпканите клубове и барове, особено в пазари като САЩ, стигането до барман е сериозно предизвикателство, а хората са там, за да пийнат по нещо, да се социализират, танцуват и, изобщо, забавляват, което не включва реденето на опашка и блъскането на непознати. Решението: диспенер за високоалкохолни напитки, на който си поръчваш и плащаш с единственото нещо, което неизменно имаш в себе си – мобилен телефон. А стига бе!


© FLODIS

Съгласих се, че не всеки може да заложи на голямо деколте и пищни къдрици, за да стигне по-лесно до бара и да бъде забелязан от барман, но чак пък да си поръчваш с телефон е леко… джедайско, не е ли? „Не бе,“ казват ми и ми пускат видео, „става за секунди с приложението“.


© FLODIS

Хората зад проекта са Красен Георгиев (Computer Science в US Military Academy at West Point, 11 години в софтуерната индустрия), Даниел Киряков (Yale MBA, бил е оперативен ръководител на транспортната операция за UBER в София) и Тихомир Недев (Engineering, Leicester University, участвал е в стартъпи с дрони и 3D принтиране). Ето ги:


© FLODIS

Питам ги какви са предизвикателствата за такъв проект. Тихомир, тих и непринуден гений, леко се почесва и ми обяснява как най-трудното е да „правиш всичко“ - от дизайна на електрониката, до софтуера за нея, за cloud-а (whatever that means) и за всичко останало. „Самата машина има много аспекти, а ние сме малко хора – правим апликациите за мобилни телефони, софтуера на машината и се опитваме да предвидим как човек ще използва това… нещо, което още го няма.“ Става дума за Internet of things, ако не ви е ясно, или свързването на физически продукт с „клауда“ като поръчваш и плащаш с телефон.

А предимствата? От гледна точка на клиента – отнема по-малко време да си поръча питието. От гледна точка на бара – повече продажби.

Според Артър Кларк, казва ми Красен, „Всяка една достатъчно развита технология е неразличима от магия“ (или в оригинал: “Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic”). “В случая хващаме n на брой съществуващи технологии, които не са били обединявани досега по този начин и ги слагаме в една машина. Работим от март 2016 г. по електрониката и софтуерна част. Работим и по прототип, който ще позволява да си правиш коктейли – уиски с кола, например. Предвидили сме и промо кодове за дегустация.“


© FLODIS

В момента FLODIS е на фаза вътрешно финансиран, работещ прототип. За свой основен пазар определят САЩ, където не всеки бар е от филма „Грозна като смъртта“ и хората нямат мотивация да си поръчват с часове, докато ги пръскат със съмнителни субстанции. Като маркетолог не успявам да не забележа добавената стойност, която предлага софтуерната част от този продукт – информацията, най-малкото демографска, която се събира за потребителите, които извършват плащането.

Красен: „Това е директен маркетингов канал с плащащия клиент и дава възможност на дистрибутори и производители да намерят и адресират таргет група. Така могат да се организират кампании за конкретния клиент на телефона му, защото се знае, че той реално е бил някъде и е платил за нещо, не просто е лайкнал страница, например. Едно е да ти хвърлям прах в очите и да ти обяснявам, че много харесвам продукта ти, друго е да знаеш, че аз наистина харча много пари за него. Това се превръща в социална среда, в която производителите и ценителите на тези напитки могат да си комуникират директно и искрено. На по-късен етап може да се превърне и в съвсем истинска социална платформа с групи, които се интересуват от определени напитки и получават информация за нови места и събития.“

Вече виждам бъдещето. Слоганът им е “The biggest bar invention since beer.” :)

Cheers!