0
0
0
s2smodern

Започва третото издание на Балканския винен конкурс и фестивал (BIWC), което ще се проведе от 5 до 8 юни 2014 г. в Гранд Хотел София. В последния ден на фестивала широката публика ще може да дегустира вина от близо 50 изби от балкански държави и да посети майсторските класове и лекции.

Тази година акцентът е поставен върху местните сортове, както сподели Галина Нифору, директор на BIWC, под надслов „ Местните сортове – съкровищата на Балканите”. За местните сортове и други теми можете да научите повече и в интервюто ни с Константинос Лазаракис, MW. Тази година другите двама Мasters of Wine, които също ще изнесат майсторски класове са Каролайн Гилби MW-Великобритания, Род Смит MW-Франция.

Следващите четири дни ще са много важни за българската винена индустрия – известни личности, търговци на вино и винени експерти от цял свят ще бъдат в София, за да дегустират вината от Балканите. Надеждата е, че именно тези хора ще станат посланици на новите постижения на балканските винопроизводители в своите държави и на своите пазари. Самото състезание има за цел да покаже едни от най-добрите вина на региона, помагайки на по-малко популярните производители да тръгнат в правилна посока.

Категориите, в които ще се състезават вината са: бяло сухо, червено сухо, искрящо, розе и десертно вино. За първа година ще бъде връчена и награда за най-добър дизайн на етикет в памет на големия български художник Кольо Карамфилов, създател на Гранд Трофея на конкурса. Визията на вината е основен фактор в маркетирането им. Художникът Стефан Божков е председател на журито и нямаме търпение да видим резултатите.

На въпрос за трендовете във винената индустрия на пресконференцията преди събитието Константинос Лазаракис, MW отговори, че ние (балканските страни) сме малко “бавни” в адаптирането към трендове. Примерът му посочваше биовиното и факта, че вече над 20 винопроизводители в Италия предлагат вино, правено в глинени амфори по стари технологии, продаващо се в рамките на 2 месеца на цена от 70-90 евро на бутилка, докато по нашите земи, разполагащи с климата и историята за подобно производство от 4000 години, никой не произвежда такова вино.

Константинос Лазаракис споделя също: „Малките играчи могат да си позволят да игнорират трендовете до голяма степен. В момента пазара иска вина, които са доста по-близки до безалкохолните напитки от това, което дедите ни за наричали вино. Пазарът иска вина с разпознаваем етикет, по възможност с животно на него, закачлив заден етикет и интригуваща маркетингова кампания зад него. Балканските производители не могат, а и не трябва да следват тези тенденции. В тези чужди пазари съществуват много консуматори, които искат да опитат нещо ново и различно. За тях австралийското Шардоне е предназначено за масите, с които те не се асоциират. Мисля, че именно тези консуматори съставят пазара, към който да се стремим. Затова смятам, че балканските страни трябва да се съсредоточат върху местните си сортове. Всички балкански страни могат да предложат чудесно Мерло и чудесно Каберне, но такова могат да предложат и останалите винопроизводители от Новия свят - често на по-ниски цени. Когато произвеждаш Гъмза или Ксиномавро и други местни сортове обаче, тогава играеш своята игра.“

Поради засиления интерес към фестивала, възможно е бъдещите издания на BIWC да се провеждат и в други балкански страни, което не ни натъжава ни най-малко – ще се радваме да го отразяваме за вас от Атина, Скопие, Букурещ и изобщо... Предстои и създаване на Балканска винена камара по-късно тази година, която да се занимава със сходна дейност.

На BIWC ще можете да видите и представянето на първия съвременен англоезичен пътеводител за българските изби в интровертност на духа, докато четете това). За сравнение, Македония отделя близо 1 млн. евро за популяризиране на македонските вина на чужди пазари, участия в международни изложения и т.н. От другата страна обаче, събития като BIWC придават смисъл на борбата на българските винопроизводители да върнат доброто име на българското вино и да бъдат смислена част от глобалния пазар на вино. Щастливи сме да бъдем част от това и няма да ви питаме къде ще сте в неделя. Доскоро!