0
0
0
s2smodern

Всички го правим. Дори и да не искаме да признаем, ние всички сме изпитвали непреодолимо желание да грабнем дадена бутилка вино само заради етикета й.

Внимателно създаденият етикет може да ни накара да мислим, че бутилката е много по-скъпа, отколкото е в действителност и да увеличи удоволствието от самото вино, казва Дейвид Шуман от CF Napa Brand Design, дизайнер на винени опаковки от повече от десетилетие.

В новата си книга “99 Bottles of Wine” Шуман разкрива тайните на индустрията как винените етикети влияят на подсъзнанието ни и ни карат да посягаме към определени бутилки на рафта.

"Винаги правим така, че виното да изглежда около 10 долара по-скъпо, отколкото е в действителност като добавяме златно фолио или златен печат. За етикетите използваме преге или добавяме трето измерение, което да придаде текстура или тактилно усещане на етикета."

Като цяло хората асоциират минималистичния дизайн с висококачествени вина и изискани вкусове. Шуман добавя: "Повечето скъпи етикети имат кремав или бял фон и опростено лого. Възможно е присъствието на златен или метален елемент. Друго би накарало потребителите да възприемат виното за евтино."


изображение: 99bottlesofwine.com

Според Шуман, за по-начинаещите любители на виното, които все още експериментират с напитката, бутилката трябва да изпъква повече на рафта. Поради тази причина неговият екип създава по-цветни и крещящи етикети за вина на цена под $10.

Всяка част от бутилката се използва за игра с подсъзнанието ни. Дори и т. нар. капсула (фолиото около гърлото на бутилката) е носител на луксозни принтове. Това внимание към детайла кара хората да смятат виното за по-скъпо от реалната му стойност.

Цветът на капсулата при по-евтините бутилки помага на начинаещите енофили лесно да разбират какви вкусове да очакват от виното. “Червената капсула комуникира горски плодове, зелената или жълтата – маслени или тропически вкусове", казва Шуман.


изображение: 99bottlesofwine.com

Етикетите може да заблудят и езика ви. Шуман споделя опита си: "Направихме експеримент с потребители на вино като им сипахме едно и също вино, но от различни бутилки. Те харесаха виното, чиито етикет им бе допаднал повече."

Шуман не е психолог, но неговите идеи са подкрепени от истински научни данни. Изследване, проведено преди няколко години открива, че центровете на удоволствието са по-активни, когато хората пият вино от $90 в сравнение с вино от $5, дори когато двете вина са идентични.

А какво ще кажете за всички изискани описания на гърба на бутилките? Те също влияят на съзнанието ви. Храненето и консумацията на напитки не опират единствено до вкусовите ни усещания. Те са комбинация от петте ни сетива – обоняние, допир, зрение и дори звуци.