Concours Mondial de Bruxelles пристига в България… и може да e по-вълнуващ от този в Бордо!

За да ви предоставя повече актуална информация за Concours Mondial de Bruxelles (CMB) в Пловдив, който предстои съвсем скоро, се срещам с Томас Костенобъл на летище София. Ето няколко думи от кухнята на конкурса.

На първо място, защо България и защо сте тук в момента?

Предстои 23-тото издание на конкурса. Преди повече от 10 години решихме конкурсът да не бъде стационарен и да посещава различни и интересни държави-винопроизводители. Ние търсим смесица от винени региони и нещо модерно във всяка наша дестинация. Бях изключително изненадан, че много от професионалистите изразиха вълнение, когато нашият избор се спря върху Пловдив. Част от този ентусиазъм беше породен от любопитство, тъй като повечето хора са наясно, че България е важна винена дестинация, но иначе не знаят много за нея. Повечето от нашите гости идват, за да открият или преоткрият разнообразието и богатството на българското лозарство. Разбира се, има и много какво да се покаже извън лозарството. Пловдив разполага с добра инфраструктура за подобни мероприятия и мисля, че налице са всички фактори за едно успешно събитие.

Това, може би, е седмото ми посещение тук. При организирането на едно такова голямо събитие имаме хиляди неща за уточняване, в това число логистиката и посещенията на избите. Можете да си представите, че конкурсът се обслужва от 4 или 5 камиона, пълни с вино, чаши, плювалници, всичко необходимо за CMB. Вълнението е голямо. Миналата седмица получих писмо от Жозеп Рока, който изрази желание да участва като съдия. Той е сомелиер на най-добрия ресторант в света „El Cellar de Can Roca” в Хирона, Испания. Според него дестинацията е изключително интересна и би желал да дойде, само защото конференцията ще бъде в България.

Казахте ли му „Не идвай! Нямаме повече места!”?

Не, не, ще дойде (смее се). Тази година има огромен интерес към посещенията на винарните след края на конкурса. Обикновено журналистите са заети и много малка от част от тях остават след това - обикновено 10-15 души. Тази година 40 души вече са изразили интерес, а списъците още не са финализирани. Ще поставим фокус върху няколко различни региона. Ако мога да сравнявам ситуацията с организирания от нас конкурс в Бордо, който е една легендарна дестинация, България всъщност изглежда много по-привлекателна.

Това е страхотно заглавие: „България – много по-успешна от Бордо” Улеснявате ни много!

Забавно е, но е вярно.

Какъв е Вашият опит с българските вина и производители през годините?

Ако трябва да съм честен, не съм имал много опит. Запознат съм основно с България в международен аспект, т.е. произвежданите международни сортове, но не знам много за местните ви сортове и в рамките на пътуванията ми тук откривам един невероятен нов свят.

Какво различава CMB от другите винени конкурси? Това е пътуващ и независим конкурс. Как успявате непрекъснато да подобрявате неговия формат и имидж?

По отношение на независимостта на формата, Белгия не е страна-винопроизводител и това ни прави различни от конкурсите във Франция, Италия и Испания. Concours Mondial de Bruxelles е един от най-престижните и важни международни независими конкурси за вино в света. Успехът на конкурса зависи до голяма степен от многообразието сред дегустаторите. Това прави конкурса ни наистина международен. Вината се дегустират от отделни панели, като всяко жури се състои от шестима дегустатори от шест различни националности, което също е уникално за един такъв конкурс.

Много български вина са известни (за добро или лошо) със своите прекомерно зрял плод и екстракция, което е типично за страната и се приема добре тук. Как се справяте с подобни регионални преференции в дегустаторската група?

В деня преди началото на конкурса провеждаме обучение на дегустаторите, в рамките на което ги запознаваме с нашите стандарти. Провеждаме и т. нар. „калибриране", така че всички тези различни дегустатори от цял свят да разберат какво търсим. Това е начинът, по който успяваме да оценим вина от цял свят въз основа на техните специфики, разнообразие и различия. Специално за българските сортове ще организираме и отделно обучение на журито в деня преди конкурса. Това определено е част от нашата работа като организатори и една от причините, поради които местим конкурса всяка година.

Какъв е крайният срок за изпращане на проби за CMB 2016 и ще бъде ли възможно за българските винарни да изпращат пробите тук?

Крайният срок за регистрация и изпращане на вината е 4 март 2016 г. След няколко дни ще уредим начини българските производители да изпращат проби директно тук, в София. Това би трябвало значително да улесни нещата за тях. Опитваме се да отговорим на нуждите на всички производители и ако те се нуждаят от допълнително време, за да изпратят проби, ние ще правим всичко възможно това да се случи, но е важно да получим всички регистрации навреме, така че да знаем какво да очакваме.

Какви са потенциалните ползи, които биха могли да очакват българските изби от участието си в CMB както с мостри, така и като изложители по време на състезанието?

Миналата година имаше български производители с чудесни резултати от CMB и съм сигурен, че това ще се случи и тази година. В месеците след конкурса ще организираме допълнителни събития в различни държави, като това, което направихме в САЩ, например (вероятно в Италия и Китай). Ние правим тези турове с цел да промотираме наградените вина, особено тези от последното издание, и да поставим фокус върху българските производители. Ето защо 2016 определено е годината, в която българските производители трябва да вземат участие. По отношение на продажбите, това участие ще бъде особено важно, защото част от байерите, които са жури, вече ми казаха „Отивам в България, защото имаме нужда от нови български вина в портфолиото ни". Това означава, че те ще „пазаруват". Така наградените изби и изложителите ще получат вниманието на присъстващите байери, сомелиери и журналисти.

Какво ще кажете за консуматорите?

Една от основните цели на конкурса е да се помогне на потребителите. Вината с медали от Concours Mondial de Bruxelles, отличени със стикер върху бутилката, са добър ориентир и отлична първа стъпка. Потребителите могат да открият нови вина, като последната дума дали ги харесват или не, е тяхна. Изключително щастлив съм, когато хората ми казват, че са си купили бутилка с медал, към която никога не биха посегнали иначе и са много доволни.

Имате ли данни за това какъв процент от производителите използват стикери с цел подобряване на продажбите си?

Това варира в зависимост от пазара. В някои пазари като Бенелюкс или дори Китай, стикерите са наистина важни. Те се приемат отлично и в супермаркетите във Франция и Испания. Вярвам, че важното за производителите е, че Concours Mondial de Bruxelles се превърна в еталон и те могат да измерват качеството на своите вина спрямо тези на техни конкуренти.

Вие сте енолог по образование. Учили сте също и аграрно инженерство. Очевидно не се занимавате с това всеки ден, поне не директно. Липсва ли Ви работата във винарна или, по-точно, лично да създавате вино?

Учил съм в Бордо, но мисля, че научих много повече като организатор на конкурса, защото посетих много различни страни и терорари и успях наистина да се докосна до разнообразието. Това е много важно за мен, а когато си уседнал на едно място, е трудно да постигнеш нещо такова. Лозарството се променя постоянно. Моят първи досег с българските вина от преди 20 години е напълно различен от този, който имам сега. Може би някой ден може да се върна към винопроизводството, но към момента моят фокус са дегустациите.

Като директор на международен конкурс Вие трябва да балансирате много различни интереси. Смятате ли, че пътуванията Ви до всички тези различни дестинации и дегустирането на толкова вина са Ви направили по-разкрепостен като дегустатор и като човек?

Определено. Винаги съм отворен да възприемам еволюцията на вино. Любопитството и смирението са моите движещи сили. В сферата на виното, човек непрекъснато трябва да учи и обогатява познанията си.

Има ли нещо друго, което бихте искал да кажем за CMB 2016?

Всичко върви гладко. Конкурсът ще бъде чудесно събитие и всички сме много развълнувани!